Assalamualaikum wbt
Since I was in the 1st year of study, I have this so called secret bench where I used to come and spend time with during my hard times, just to escape myself from the routines. I noticed that most of the times when I've been there were during winter time.

Today, I left home at 7.30 am. With happiness accompanying me to the fullest. Guess why. Noone could. After the previous entry I posted, what happened this early morning was totally a good cure, a perfect remedy. And above pic was taken outside the hostel building. The hostel system here is the same like apartment in Malaysia (apply only to my hostel, not the Kahovskaya neither RSMU hotels). We either have 2 or 3 bedrooms, completed with the living room, kitchen, toilets and shower. The symbolic of the pic are actually the darkness of the dawn that was still around and the snow flakes dropped heavily this morning.
After class, I went to Akhodny Ryad, at the Manezh Underground Shopping Complex, to survey something and the most important was to escape myself from the routine at my secret bench there. Just in front of the Kremlin. And this is the pic of Main Universal Store or GUM (ГУМ, pronounced as goom, in full Главный Универсальный Магазин, Glavnyi Universalnyi Magazin). The 2nd most prestigous shopping complex in Moscow after TSUM.
The Red Square, a part of the Kremlin territory. I promised myself to come here on the very 1st day of heavy snowing. Since I was there (eventhough initially it wasn't because I wanted to go to the Kremlin), and today was the very 1st day Moscow was heavily hit by snow, I spent almost 2 hours there - walking, snapping some pics, eating (not to forget) and writing 2 new poems of mine. I tried capturing Kremlin wall from far, but the results were a few blurry pics and I was extremely tired to go closer. And lazy, too.

The St. Basil Cathedral. But I call it Hansel and Gratel Candy House. Eventhough I once wished that there would be an eternal spring in Moscow for its lovely flowers all around, but deep inside, I always want to see this candy house wrapped in the white snow for it most beautiful and captivative sense. Oneday, I wish to spend time here with my beloveds for hours. But not in winter, for sure. Freezing cold windy Moscow.

While passing by the GUM again on my way heading to the metro, I saw this. Men's outwear at the Jil Sander's. What attracted me was the design which is super smart and the purple colour of course (it's not blue but in pic it potrays bluish). The women's outwears are superb gorgeous but you know, only in my dream. Hihi. That's why I don't want to upload the pic here because it might get me drooling for the winter coat which was the 2nd main purpose of coming to Akhodny Ryad today. Anyway, I'm not into branded stuffs. I'm just a so-so girl.

And here is an agency who provides a world tour trip. What a cool. It suits the agency to be in the GUM since only the very rich people who go and shop there. I, too, want to go touring the world, one day, Insya Allah.

Last but not least, this is the place where I spent almost 2 hours sitting on the bench in front of the Kremlin. It's actually the rooftop of the Manezh Underground Shopping Complex. The dome (as you can see in the pic) is a transparent roof to let you see people walking and shopping just beneath you. My secret bench is just near the fountain at the center of this garden.
One day, if you all can't find me in my world neither at my place, you should have known where to find me, right? :)
Note: Sometimes in life, we will face hard times and the only thing we want to do is to give ourself some space and time. But for some, they prefer to share it with people they believe in. I wanted to do the same but I'm way too secretive, I guess. Plus, I always worry that I'll be apart of other's burden. I am facing it right now. So don't want any to face it too. Find your escape route. Insya Allah you'll feel better.
Forgive me for all my wrong doings since I started blogging. Wallahu a'lam.
HAPPY 22ND BIRTHDAY TO MY BESTEST SWEETEST CLOSEST COUSIN, KHAIRUNISA AHMAD AFFANDI (16 NOVEMBER). MAY ALLAH BLESS YOU FOREVER, DEAR.
Sarah Mohd Shukor
Moscow City
14 November 2007
33 comments:
hmm..
such serene view... :)
masing2 ada cara tersendiri untuk tenangkan perasaan bila ada masalah etc.
kita lebih memahami diri kita lebih dari orang lain.
kalau sarah dah kije kat malaysia nanti n then tetiba 'hilang'.cari kat secret bench tu blh jumpa ke?
:-)
Abg Khairil:
thnks 4 d msg.. hmm je? dlm hati mesti sungut2 apa la nk jd dgn sy ni kn :p
Mimie:
yes yes yes
Hayyi:
Knp? Awk sanggup nk dtg cari ke? hihi
*people..see..wat im doint at dis hour??*
*kemas2 buku nk tido dh..nite2.. maafkn salah sy (habit b4 tido) assalamualaikum wbt*
sarah dear,
abes segale jenis bangku kat mesia neh kang ryn carik sarah :p
Salam sarah sayang..
Terre snap gambar..
nice shot!
jeles!! *cobit pipi sarah*
tenang-tenang ek sayang :)
Selamat tidur,moga tenang setenangnya.....(u_u)zZzzZ
setiap org ada masa2 bahagia dan ada masa2 tertekan..sebab tu ada cabang psyhiciatrist..dh lumrah alam...nanti dh abis study sana kena tulis kat secret bench tu.."I wuz here"..ahaks
sangat cantik!!!
tapi tak dapat bayangkan betapa sejuknya kat sana...
kan bes klau dapat peluang pergi jalan2 kat sana! bleh ajak sarah shopping :D
Dayat,
Kita akan menikmati permandangan ini berdua suatu hari nanti...percayalah...
aja2 fighting
(singgah dari PBJV Warehouse)
Ryn:
kalau di msia, sila cri sy di atas buai atas bukit rmh sy. sy x duduk kt bangku kt msia. panas. duk atas buai bawah pokok, nyam sket. dpt angin sungai pahang lg tu. moh dtg temerloh moh :) sayang ryn!
Cik Ati:
tak terre pun. picit2 tekan2 je butang sgla mcm yg ada. hehe. adui.. sakit pipi den ni ha. tgh sejuk, pipi keras tau cik ati. tmbh plak klu tembam..hahaha.. rindu la sama cik ati..ye la..cik ati dh jd anak gadis mithali skrg ni...rindu3 :)
Anonymous:
tak lena sgt tido pg td.. takut insiden terlambat bajet masa nk ke klas berulang lg. hihi
Arsaili:
tu la pasal. tringin jgk nk buat vandal cmtu. tp sy skema la. tmbah plak, diorg cat setiap tahun rasanye. huhu. tgk la nnti apa yg akn sy buat *jeling2 nakal*
Azah:
oo...shopping je yg dia ingt yek.. nak shopping, sile penuhkan poket mahupun purse atau pastikan akaun bank penuh dan segala card2 yg ada dlm purse boleh diguna. bersiap sedia dgn sapu tgn jgk sbb lepas shopping, misti azah rasa nk nangis tgk segala bil2 brg2 yg dh dibeli.. :) tk cre ok azah.. saving2...nnt kita kan nak terjah ryn di sarawak. shopping kt sana pun ok jgk kn :)
Dayat:
cepat2 datang tau.. sy tunggu..n dr sini kita trus ke tmpat yg kita cakap hari tu.. erm.. dayat bz ye hri ni? tk cre..
(Berkuda jogging dengan Tuan Panglima memantau keliling Moscow *geduk geduk*)
Eh cantik permandangan. Perlu sambar dSLR juga secepat mungkin ni Sarah. Kalau tak rugi je. Hehe.
Saya ada escape route. Tak jauh. Sini je, atas katil.
Sarah, Auntie kenal Mak Andak Sarah yg ada kat Eypt sekarang. Tahniah buat Jannah for 5As
Takpe(lambat2 pun jinius..)saya pulak nak balik tido , salam
the sceneries are mesmerizing!
I wish I had a place to call my escape.
Haih. I only have my smelly pillows! :(
remedy awaits for such a gentle mind like you. :)
hmm..the familliar yet unnoticable one near the fountain.secret bench KS rupenye...
kuatkan semangat. banyak membaca al quran. insyallah ..
i used to have my own escape route not long ago.. and it's a beach.. :)
listening to the sounds of wave.. it's indescribable..
hope u've found a peace of mind :)
Azwan:
mmg nak beli dh pun ni. dh 3-4x usha kt kedai tu. tggu masa je ni. tp takut nnti dh beli x guna sgt. sona D55 yg ada ni pun tersgt bru lg. nnti rasa nyesal cam buang duit ajek :p
Ibu Sara:
Oh..Auntie kawan mak andak ye.. thanks for d info. tak sempat nak online dgn the girls lg pasal result upsr jannah. trma kasih sudi singgah blog sy ye auntie :)
One:
oneib kuat tido ye.. bahaya ni oneib.. huuhu
Tirah:
utk student cam kita ni, tido tu sgt la masyuk :D *teringat bantal peluk sy dulu2.x leh tido klu takde bantal peluk!*
sy ni gentle mind ke tirah? *kerut2 muka cuba kaji diri sndiri*
Reza Navarro:
1 day if it happen u pass by the bench, n nampak sorg pmpuan dh tua main2 dgn merpati yg byk kt situ, jgn lupa sedekah kat dia skit ye. mane la tau ks ni terbiar melarat ke dh tua nnti sbb x de org nak jaga.... ingt tau.
Alam:
tak miss baca al-quran stiap hari, insya allah..trma kasih alam!
Dr. Am:
i love beaches, dr. am..vry much.. but there's none of them here. eh eh. tiba2 bru sy tingat nk tny (dulu lg nk tnya tp x tertnya2), dulu blaja di USM KK ke? sbb klu med school lain sume kt KL. mane nak cari pantai. pantai dalam adalah. hehe.
azah sentiase mpunyai plastik besau utk bshopping :D
*cabuttt!*
skrg aku hadiah kan plastik besar tu utk rynakk :D
sarah...thanks
cantik gilllleeerrrnyer bangunan tu di waktu malllammmmm
salam..
mmg PD pun. tp PD = Port Dickson la, not Pantai Dalam.. heheh..
there were times where i drove up to Lumut just to have space of my own, alone. sanggup! asalkan dapat tenangkan jiwa dan perasaan.. :)
stay strong!
saya kalau tensen...saya suka main gitar :D
I did have my sleep,quite long...
salam...cherish every single moment in ur life...u might not discover d secret now, till u figure out by contemplating d blessing disguise...
semoga terus ceria...TIGA!!!
jgn stress2 yer cik sarah ku.
klu usna the bestest therapy is
1. shopping (klu ade duit)
2. kunci pintu, peluk bantal peluk, tido selama mungkin.
hihi
u'll do fine.
At the end of the day, there are some things you just can't help but talk about. Some things we just don't want to hear, and some things we say because we can't be silent any longer. Some things are more than what you say, they're what you do. Some things you say cause there's no other choice. Some things you keep to yourself. And not too often, but every now and then, some things simply speak for themselves.
Life is very the messy kan.
salam sarah..cantik2 gambar yg sarah amik masa mlm tu...byk bgn yg cantik jugak kat moscow tu..mesti penuh dgn sejarah semua tu..
nanti nak balik mesia tinggalkan jejak kat feveret bench tu..hehehe
Ryn:
kalau camtu, kita gi shopping kt brunei la yek :D
Azah:
ooh..kasi ryn je ke? sy n tirah?? nk jugakk* pastu isi duit poket skali dlm beg tu eh :p sayang azah!
Maksu:
moscow ni bandar dalam cahaya klu wkt mlm. city center tu hidup smpai pg. tepian moscow river tu mmg sgt cantik wkt mlm. suka moscow wkt winter di mlm hri :)
Dr. Am:
oohh..gi PD ke.so maknanye kamu blaja di area KL la kn. wah. siap ke lumut tu.. next time nak itut.. bawak sy ryn n sume skali yek.. yeye..deal!
May:
oh. may pandai main gitar eh? sila mainkn lagu ONLY LOVE by trademark..plis plis. then suruh dr. am nyanyi, then the padayappa girls akan jd backup. sure sedap lagu tu nnti..ngeehee :)
Oneib:
wayyoo...nnti kita follow dr. am gi pantai plak. then oneib tido dlm kete. pastu smpai pantai kitorg gi main2 air, oneib tido kt bawah pokok kelapa yek.. hehe. erm...sampaikn salam sy pd azim ye. lama dh x contct dia di frenster.
Munir:
its true indeed. ks mmg sentiasa ceria :D *senyum*
Husna:
its very true. but im too secretive. just lately i found out that im now even more secretive. well, to keep it to myself sometimes is much better.. time will heal it. Insya Allah.
UncleJ:
gmbr2 tu biasa2 je tp mmg dh naturally tmpt2 tu cantik..n mmg sume tempat2 best n cantik kt russian ni penuh dgn kisah sejarah. nk cite balik pun sy x reti. 1. sbb sy dh mix up dgn sejarah ntah mana2. 2. sbb mmg sy x byk tau psl sejarah sini. hoho. eh eh. Uncle dgn Arsaili ni sama je.. nk suruh sy vandal bangku tu eh? hehe :)
jom100x (doa2 moga termakbul)
PD kot jauh sangat,kita gi air tejun kat titi hayun tu,natural gak
bawa bekal masak ikan patin,nanti balik makan nasi lauk serati gulai
:)=
kalau nak natural lagi suh dr am nyanyi dengan beckups tu sambil tutup mata(tredmark band la kiranya) dan saya jadi penonton yang bersorak girang
slm sarah,
kenal lagi tak,hehe..sugguh, terasa jeles sesangat ngan sarah bila dapt tengok sume tu live,huhu..mesti dah biasa ngan suasana kat sanakan,huhu..apapun yg berlaku wak, tabahkan hari dan ingat Allah bebyk..:)
Oneib:
haah la..ye tak ye.. boleh ke titi hayun aka titi YAHUN :p
oo..lauk kena ikan patin eh. ewah2..tu maksudnye sy kena beli patin siap2 dr temerloh, then bawak ke kedah, then masak kat sana, then makan kt tepi ayaq terjun tu eh? pandainye oneib. kalau camtu, awk bawak sate. wajib. sy nak makan byk2!! yeye.
yg psl suruh dr. am nyanyi tu, ok gak eh suruh dia tutup muka dgn tgn then jd kan lagu tema camping kita. huhu. just nice! :p
Faisal:
ish, jgn jeles acai. 1 day, awk pn Insya Allah ada kesempatan gi evrC jgk. oh, same goes to u. tabahkan hati n ingt Allah selalu. Things will be back to normal..
Post a Comment